رفتن به محتوای اصلی
۱۱ شهریور, ۱۴۰۲ / ۰۹:۳۷

جای نام هیچ شهیدی در شهر خالی نیست

مطلب بدون عنوان 2135
این روزها به هر گوشه شهر بنگری نام و نشانی می‌بینی از آنان که دنیا برایشان محل پرواز بود، پروازی ماندگار در ابدیت این سرزمین و به‌سوی معبود.

این روزها به هر گوشه شهر بنگری نام و نشانی می‌بینی از آنان که دنیا برایشان محل پرواز بود، پروازی ماندگار در ابدیت این سرزمین و به‌سوی معبود.

همان سعادتمندانی که در اوج گمنامی شهد شهادت نوشیدند و فریاد آزادگی سر دادند که زنهار برای ماندن در قفس دنیا و تا ابد درخشان ماندند در آسمان این خاک فانی.

اکنون به‌افتخار آنان و برای پاسداشت یادشان، نام و تصویر زیبایشان زینت‌بخش هر کوی و برزن شهر شده است تا فراموش نکنیم اگر امروز شهر و کشورمان توسعه و پیشرفت را به خود می‌بیند، مدیون ازجان‌گذشتگی‌ها و رشادت‌هایشان هستیم.

در سالروز شهادت اسوه‌های خدمت به مردم شهیدان رجایی و باهنر، شهر قم شاهد بهره‌برداری از پروژه‌ای بزرگ و اثرگذار به همت خادمان مردم در مجموعه شهرداری قم بود در ادامه مسیر خدمت مردم، پروژه‌ای که با یاد آنانی که خون پاکشان در آسمان سرزمینمان نثار صلابت و اقتدار ایران اسلامی شد با نام "شهدای پرواز" نام‌گذاری شد.

۱۰ شهید از شهدای شاخص خلبان و شهدای خلبان استان قم در کنار ۱۳ نفر شهدای پرواز ایرباس ایران ایر در سال ۱۳۶۷ و ۵ نفر از شهدای سانحه هوایی پرواز ۷۵۲ در سال ۱۳۹۸ شهدایی بودند که از استان قم در سوانح هوایی به شهادت رسیده و آسمان سرزمین‌مان تا همیشه آکنده از عطر آنان است.

۱۰ خلبان شهید عباس اکبری، امیرحسین جمشیدی، حسن حاج حسینی، عبدالله رزاقی، غلامحسن عبدالشاهی، ابوالفضل مهدی یار، نصرت اله آقایی، حسین ناری قمی، علی‌اصغر آفرین شهریار و عباس کروندی در کنار سید جلال رئیس کرمی موسوی، علی‌اصغر اکرمی، جعفری نیری، نصرت‌اله آقایی، محبوب شیری، احمد خان‌احمدلو، سیدابوالقاسم داودالموسوی، ابوالقاسم رزاقی، سیدمحمود میرلشکاجانی، ورقاء محبی، سید محمدجواد موسوی، مهدی علی‌زاده و ابوالفضل مهدی‌یار ۱۳ شهید سانحه هوایی بوئینگ ۶۵۵ سال ۱۳۶۷ آسمان خلیج فارس و همچنین شهیدان محمدامین بیروتی، سارا حمزه‌ای، محمد صالحه، علی‌رضا زارع‌پور شوشتری و زهرا حسنی سعدی ۵ شهید سانحه هوایی پرواز ۷۵۲ در سال ۱۳۹۸

از شهدای منصوب و مرتبط با استان قم هستند که به یاد آنان این پروژه بزرگ و اثرگذار شهر قم به نام "شهدای پرواز" نام‌گذاری شده است‌.

نام‌گذاری معابر شهری با نام گروهی از شهدا حرکتی است در جهت پاسداشت یاد و نام آن گروه از شهدای والامقام که در سال‌های اخیر مورد اهتمام قرار گرفته و نام‌گذاری‌هایی همچون شهدای مدافع حرم، شهدای سلامت، شهدای امنیت، شهدای هسته‌ای و شهدای پرواز از این دسته‌اند.

شهرداری قم در طول سال‌های اخیر بیش از ۹۰ درصد از معابر، میادین و اماکن شهری را با نام و عکس شهدا زینت داده است و ادامه خواهد داد تا ادای احترامی باشد به روح بلند این شهیدان و نشانی از اکرام بازماندگان آنان و این مسیر را ادامه خواهد داد‌.


منبع مطلب: شهرنیوز
https://www.qom.ir/PON1